Trauma in de klas

Kinderen die een schokkende gebeurtenis hebben ervaren kunnen trauma ontwikkelen. Denk aan kinderen die thuis worden- of zijn mishandeld, verwaarloosd of seksueel misbruikt, kinderen op de vlucht voor geweld in hun thuisland, kinderen die een heftig ongeluk hebben meegemaakt of ernstig ziek zijn geweest. Het merendeel van de kinderen herstelt, op eigen kracht en die van hun netwerk. Maar wanneer deze traumatische ervaringen zich blijven herhalen, is het risico op onverwerkt trauma groot.

Onverwerkt trauma heeft invloed op de sociaal-emotionele en congnitieve ontwikkeling van een kind.
Leer- en/of gedragsproblemen worden in de klas gezien, maar vaak niet herkend. Hierdoor blijft een goede begeleiding in de klas afwezig.

Wat kunt u doen?

Als leerkracht is het belangrijk kennis te hebben van trauma en te weten hoe het kind de aandacht te schenken die het nodig heeft om (weer) tot ontwikkelen en leren te komen binnen de context van de school.

De training

De training kan uit verschillende onderwerpen worden opgebouwd. In overleg met de opdrachtgever wordt gekeken naar wat er al aan kennis aanwezig is in het team en waar de specifieke wensen liggen. Hierdoor zijn de trainingen van Apanto altijd op maat gemaakt en specifiek toegesneden op dat wat nodig is binnen de school. De training kan daarom varieren van 1 dagdeel (alleen een college over trauma) tot 4 dagdelen. 
Theoretische kennis wordt afgewisseld met discussie, filmmateriaal en praktische opdrachten. 

Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn:

  • Wat is trauma en welke verschillende soorten trauma zijn er
  • Hoe ontstaat trauma
  • Wat zijn de gevolgen van trauma op de korte en lange termijn
  • Hoe herken je trauma bij een kind in de klas
  • Wat heeft een getraumatiseerd kind nodig
  • Welke steun en veiligheid kan de school bieden
  • Welke steun en veiligheid kan de leerkracht bieden
  • Hoe werkt de school samen met ouders en behandelaar?
  • Welke mogelijkheden tot traumabehandeling zijn er?
  • Zelfzorg als leerkracht en collegiale ondersteuning
  • Het maken van een plan van aanpak voor de eigen school en klas

Startniveau

Voor leerkrachten en zorgcoördinatoren in het (speciaal) basis en voortgezet onderwijs, docenten in het mbo en hbo.
Er is een aparte module voor de kinderopvang.

Meer informatie?

Wilt u meer weten of wilt u overleggen over deze training? Neem dan vooral contact met mij op.